Productinfo

1.)  De oorsprong en geschiedenis van de Patin.

De patin is een catamaran gebouwd in hechthout (en nu ook in fibre), ziet eruit als een slede en is afkomstig uit Catalonië, Spanje, uit de buurt van Barcelona. In feite is de Pati Catala de oudste sportcatamaran ter wereld. Ontwikkeld vanuit een catamaran-platform dat in het begin van de 20e eeuw de zwemmers begeleidde in zee en voortgedreven werd met een lange peddel.
Later begon men te experimenteren om er een zeil op deze roeicatamaran te plaatsen. Dit verklaart waarom men er nooit roerbladen heeft opgeplaatst ( de Patin was immers een roeiboot ) en de tuigage is uiterst eenvoudig met een enkel grootzeil zonder latten of giek. De boot is nu geëvolueerd tot een volbloed-catamaran.

In regattas zeilt men the Patin solo. Vanwege het ontbreken van een roer of zwaard, de positie van het gewicht van de zeiler, bepaalt de zeilkoers. Dit is uniek. De Patin wordt genavigeerd door de positiie van de zeiler. Hij (zij) moet zijn (haar) gewicht zo plaatsen zonder fout om de juiste koers te varen.

De zeilslede weegt minder dan 100kg en kan eenvoudig klaar gezet worden om te zeilen door een persoon. De meervoudige trim mogelijkheden maken van de Patin een zeer technisch doch eenvoudig te zeilen boot. Dit maakt van de Patin een passioneel spel.

In Spanje is de Patin vooral vertegenwoordigd in de zeilclubs van Catalonië, maar ook de vloten in Andalusië groeien voortdurend. Momenteel kent de Patin in Spanje de status van eenheidsklasse en men telt bij de regionale en nationale grote regatta’s het grootste aantal deelnemers ( meer dan 100 ) na de Optimist klasse.

Ook in België is er een vloot Patin’s sinds het einde der jaren zestig, met grootste concentratie in De Haan & Bredene aan zee. Sinds enkele jaren kent de klasse bij ons een revival, dit door een verjonging van de vloot en initiatieven om de klasse bij ons te laten groeien door toedoen van Nosepasa (North Sea Patin Sailing Association).

2.) Beschrijving Maten

Lengte

5.60 meter

Breedte

1.60 meter

Gewicht

98kg

Zeiloppervlak

12m²

Lengte mast

7 meter

3.) Voordelen van het varen met een Patin:

  • De patin is uiterst robuust en duurzaam, aangepast aan een hard leven op het Noordzeestrand tussen zand, zout en zee.
  • De patin is licht : dank zij een strand remorque met brede banden brengt de zeiler helemaal alleen de boot naar de waterlijn.
  • De patin is eenvoudig : een grootzeil zonder latten, geen giek, geen roerbladen,  snel opgetuigd,  gemakkeleek alleen op de trailer te brengen.
  • De patin is veilig : door compartimentering van de rompen lopen deze nooit vol.  Zelfs bij kanonbalgrote perforaties kan verder gevaren worden.  Zonder giek vermindert het risico op letsels gevoelig.
  • De patin is na kentering direkt weer op te richten.  Mocht de boot helemaal doorkenteren, met de mast verticaal naar onder, dan is hij nog alleen en zonder hulp van anderen op te richten.
  • De patin vaart men solo in wedstrijden, maar geeft ook met twee opvarenden dubbele fun.
  • De patin is goedkoper zowel in aanschaf als onderhoud, vergeleken met andere catamarans.
  • De patin geeft de zeiler dezelfde fun en snelheid als een catamaran.  Het snelheidspotentieel is te vergelijken met die van een Hobie Cat 16.  Enkel een trapeze is niet aanwezig, er dient aan de voetbanden gehangen te worden, wat nog meer sensatie biedt.

De Patin : de essentie van het zeilen !!!

4.) Hoe besturen ? 

Men bestuurt een patin door ofwel het zeilpunt te verplaatsen, ofwel het zwaartepunt van de boot te verplaatsen.

1. Het zeilpunt verplaatsen:

Door middel van de mast: naar voor : lijgierig; naar achteren : loefgierig

Door middel van het zeil tov de wind : als de zeiler de schoot meer aantrekt dan nodig is dan valt de Patin af.  Laat de zeiler de schoot losser (wat vieren; killend voorleek ) dan loeft de Patin op.

2. Het bootpunt:

Als de zeiler zijn gewicht naar voren verplaatst zal de Patin oploeven. Verplaatst de zeiler zijn gewicht naar achteren dan valt de boot af.

Wenden:

De zeiler loopt naar de mast (1) om op te loeven tot in de wind. Dan loopt de zeiler naar achteren (2) aan de nieuwe loefzijde en leunt tegen het zeil aan (3). Daarna laat de zeiler het zeil over zich heen slaan en gaat op de nieuwe loefromp zitten.

(1)

(2)

(3)

Gijpen:

De zeiler verplaatst zijn gewicht naar achteren om af te vallen. Als de patin voor de wind vaart gaat de zeiler aan de leezijde zitten en laat zijn voeten tegen de boot in het water hangen om zo een roer te vormen welke toelaat de wind vanuit de andere kant in het zeil te krijgen.  Eens gegijpt: nog even tegenremmen en weer normale positie innemen op de loefromp.

5.) Trimmen van een Patin

 De zeiler zit meestal ter hoogte van het achterste derde van de boot.

De fijntrim gebeurt door:

  • het aanpassen van de mastpositie aan de heersende wind en aan de koers.
  • het trimmen van het zeil door voorleekstrekker en onderleekstrekker en door de regeling van de mastbuiging.

Geef een reactie